Sunday, March 4, 2007

گزارش بی بی سی

گزارش بی بی سی در مورد زنان ایرانی فعال که امروز دستگیر شده اند را بخوانید

19:31 گرينويچ - يکشنبه 04 مارس 2007 - 13 اسفند 1385
'گروهی از فعالان جنبش زنان ایران در زندان اوین'
برخی از نزدیکان به فعالان جنبش زنان ایران که صبح یکشنبه مقابل دادگاه انقلاب تهران دستگیر شدند، در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی از انتقال این زنان به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده اند.
این گروه از فعالان جنبش زنان در آستانه روز جهانی زن (هشتم مارس) در حالی که در اعتراض به آنچه 'برخوردهای امنیتی با فعالیت های مدنی' نامیده اند، مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کرده بودند، بازداشت شدند.
منصوره شجاعی، از فعالان جنبش زنان، به بخش فارسی بی بی سی گفته است در حالی که تجمع کنندگان در پیاده رو نشسته بوده و پلاکاردهایی با مضمون 'تجمع آرام، حق مسلم ماست' در دست داشتند، با برخورد ماموران انتظامی مواجه شده و گروهی از آنان به وسیله مینی بوس به مقر نیروی انتظامی در خیابان وزرای تهران منتقل می شوند.
خانم شجاعی شمار بازداشت شدگان را دستکم سی و چهار نفر اعلام کرده و افزوده است که تنی چند از شرکت کنندگان در تجمع مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.
گفتگو با منصوره شجاعی، فعال امور زنان که در محل حادثه حاضر بوده است -- برنامه جام جهان نما
وبسایت های نزدیک به جنبش زنان ایران در روزهای گذشته از قصد خود برای برپایی تجمع در روز یکشنبه سیزدهم اسفند ماه (چهارم مارس) خبر داده و دلیل آن را اعتراض به 'برخورد امنيتی و قضايی با فعاليت‌ های مدنی و مبارزات مسالمت ‌آميز زنان' اعلام کرده بودند.
ظاهرا این تجمع همزمان با حضور پنج تن از فعالان حقوق زنان در دادگاه انقلاب برپا شده بوده که به اتهام دعوت به تجمع زنان در خرداد ماه (ژوئن سال گذشته میلادی) در ميدان هفت تير، به شرکت در جلسه دادرسی فراخوانده شده اند.
نوشين احمدی ‌خراسانی، پروين اردلان، شهلا انتصاری، فريبا داوودی ‌مهاجر، و سوسن طهماسبی پنج نفری هستند که روز یکشنبه در دادگاه انقلاب حاضر شده بودند و نام آنها در میان لیست هایی که وبسایت های فعالان جنبش زنان از بازداشت شدگان منتشر کرده اند، نیز به چشم می خورد.
اعتراض دیده بان حقوق بشر
پیشتر ديده بان حقوق بشر از قوه قضائيه ايران خواسته بود تا سريعا تعقيب کيفری شماری از فعالان حقوق زنان در اين کشور را که به گفته اين گروه از حق قانونی خود برای تجمع صلح آميز استفاده کرده بودند، متوقف کند. این سازمان مدافع حقوق بشر خبر داده بود که قوه قضائيه ايران روز يکشنبه، چهار مارس، قرار است محاکمه چند تن از فعالان جنبش زنان در ایران را آغاز کند.
بازداشت شماری از فعالان حقوق زنان در ایران در حالی صورت می گیرد که تنها چهار روز تا هشتم مارس، روز جهانی زن، باقی است.
حدود یک ماه پیشتر نیز مقام های امنیتی ایرانی سه فعال جنبش زنان را که برای شرکت در یک دوره آموزش روزنامه نگاری عازم هند بودند، در فرودگاه بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند، اما قریب به بیست و چهار ساعت بعد آنها را با قرار کفالت آزاد کردند.
سارا لی ويتستون، مدير اداره خاورميانه و شمال آفريقای دیده بان حقوق بشر می گويد "ايران، زنان را به خاطر اعتراض صلح آميز آنها به قوانين تبعيض آميز تحت پيگرد کيفری قرار می دهد و اين برخورد، قوانين ايران و قوانين بين المللی را نقض می کند."
طبق اصل بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشكيل اجتماعات و راه ‏پيمايی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن كه مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است.

No comments: